;
راز خوشمزگی سیرابی و برای نرم شدن سیرابی چه کنیم - مُچُم
راز خوشمزگی سالاد کلم بروکلی و فوت و فن سالاد کلم بروکلی خوشمزه و خانگی

راز خوشمزگی سالاد کلم بروکلی و فوت و فن سالاد کلم بروکلی خوشمزه و خانگی

راز خوشمزگی سالاد کلم بروکلی راز خوشمزگی سالاد کلم بروکلی و فوت و فن سالاد کلم بروکلی خوشمزه و خانگی در سایت مچم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد. سالادها به …

راز خوشمزگی آبگوشت نعنا جعفری و نکات پخت آبگوشت نعنا جعفری خانگی

راز خوشمزگی آبگوشت نعنا جعفری و نکات پخت آبگوشت نعنا جعفری خانگی

راز خوشمزگی آبگوشت نعنا جعفری راز خوشمزگی آبگوشت نعنا جعفری و نکات پخت آبگوشت نعنا جعفری خانگی در سایت مچم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گیرد. آبگوشت نعنا جعفری، یکی از غذاهای …

راز خوشمزگی کباب انگشتی و فوت و فن کباب انگشتی خوشمزه و خانگی

راز خوشمزگی کباب انگشتی و فوت و فن کباب انگشتی خوشمزه و خانگی

راز خوشمزگی کباب انگشتی راز خوشمزگی کباب انگشتی و فوت و فن کباب انگشتی خوشمزه و خانگی در سایت مچم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد. کباب انگشتی، یک غذای ایرانی …

راز خوشمزگی سیرابی

طرز تهیه سیرابی لعاب دار برای نرم شدن سیرابی چه کنیم طرز تهیه سیرابی تبریزی طرز تهیه سیرابی با رب طرز تهیه سیرابی گوسفندی پختن سیرابی در قابلمه طرز تهیه سیرابی با عدس طرز تهیه سیرابی با کشک

راز خوشمزگی سیرابی و برای نرم شدن سیرابی چه کنیم در سایت مچم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گیرد.

سیرابی یکی از غذاهایی است که طعم ملایم و مطبوعی دارد. شما می‌توانید سیرابی را به صورت جداگانه پخت کنید و از آن به عنوان یک غذای اصلی استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از سیرابی در پخت انواع سوپ و خوراک‌ها استفاده کنید. برای تهیه سیرابی، از موادی مانند پیاز، سیر، نمک، زردچوبه و سیرابی گوسفند یا گوساله استفاده می‌شود.

سیرابی، کله پاچه و خوراک زبان از خواص بسیار زیادی برای بدن برخوردار است. بهتر است این غذاهای خوشمزه و مقوی را در برنامه غذایی هفتگی خود قرار داده و از خواص بی‌نظیر آن‌ها بهره‌برداری کنید. آن‌ها می‌توانند به عنوان منابع غنی از مواد مغذی و انرژی در رژیم غذایی شما عمل کنند و به سلامتی و رشد سالم بدن کمک کنند.

مواد لازم برای تهیه سیرابی

پیاز کوچک : ۱ عدد

سیرابی و شیردان گوسفند : ۱ دست

سیر : ۲ حبه

نمک : به میزان لازم

زردچوبه : به میزان لازم

آموزش پخت سیرابی خوشمزه

برای طرز تهیه سیرابی، ابتدا سیرابی را تمیز کنید. برای این کار، سیرابی را با کمک چاقو یا قیچی به چهار قسمت ببرید. سپس در قابلمه‌ای مقداری آب بریزید و آن را به جوش بیاورید. حرارت شعله گاز را کم کنید یا آن را خاموش کنید. سپس هر تکه از سیرابی را در آب داغ بریزید و درب قابلمه را به مدت یک دقیقه روی آن قرار دهید و سیرابی را بلافاصله از قابلمه خارج کنید. به خاطر داشته باشید که اگر سیرابی برای مدت طولانی در آب جوش بماند، ممکن است پخته شود و نتوانید آن را تمیز کنید.

در مرحله بعد، برای تمیز کردن سیرابی، با کمک یک فرد دیگر دو طرف سیرابی را محکم بکشید تا به خوبی صاف شود. سپس با کمک چاقو، به صورت رفت و برگشت روی سیرابی خراش دهید تا ذرات زردی از روی سیرابی جدا شود و رنگ آن به صورت سفید مایل به صورتی تغییر کند.

اگر سیرابی تمیز نشد، می‌توانید آن را مجدداً به مدت یک تا دو دقیقه در آب جوش قرار دهید و سپس سیرابی را به روشی که گفته شد، تمیز کنید. سپس تکه‌های سیرابی را در آب سرد بریزید و آن‌ها را به خوبی شویید. قسمت داخلی سیرابی را با کمک دست به خوبی تمیز کنید و ذرات چربی درون سیرابی را اگر رنگی به جز رنگ سفید دارند، با کمک دست بردارید. سیرابی را چند بار بشویید تا به خوبی تمیز شود.

قسمت صورتی رنگ سیرابی که دارای بافت نرمی است، با کمک دست به خوبی تمیز کنید و قسمت زرد رنگ سیرابی را هم با کمک چاقو به خوبی تمیز کنید. این قسمت را باید با حوصله و به خوبی تمیز کنید. سپس سیرابی را به صورت تکه‌های کوچکتر ببرید.

در قابلمه‌ای مناسب، مقداری آب به اندازه‌ای که روی سیرابی بپوشد، بریزید. سپس پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و سیر را هم به صورت خلالی خرد کنید. سپس نمک و زردچوبه را به سیرابی اضافه کنید و حرارت گاز را روی شعله ملایم قرار دهید و اجازه دهید سیرابی به خوبی نرم شود و بپزد.

مواد لازم برای تهیه سیرابی شکم پر

سیرابی

برنج محلی یا نیم دانه/ یک پیمانه

زرشک (مقدار آن بستگی به ذائقه شما دارد)/ یک سوم پیمانه

آلو بخارا/ چند عدد

پیاز بزرگ/ یک عدد

ادویه‌ کاری یا ادویه کله پاچه/ یک قاشق مرباخوری

زردچوبه/ یک قاشق مربا خوری

رب گوجه/ یک قاشق غذا خوری

روغن/ به میزان لازم

آب/ به مقدار لازم

طرز تهیه سیرابی شکم پر

برای آماده کردن سیرابی شکم پر، ابتدا لازم است سیرابی را به خوبی تمیز کنید. برای این منظور، سیرابی را داخل قابلمه‌ای آب که به نقطه جوش رسیده است قرار دهید. قبل از گذاشتن سیرابی، آن را از روی حرارت بردارید یا شعله گاز را خاموش کنید. سپس چند بار سیرابی را داخل آب زیر و رو کنید تا تمیز شود.

سپس پیاز را در یک تابه سرخ کنید و نمک، زردچوبه و ادویه‌های دیگر را به آن اضافه کنید. سپس شعله گاز را خاموش کرده و برنج کته (بهتر است دانه‌دار باشد) را به همراه زرشک و آلو بخارا به آن اضافه کنید.

اکنون داخل سیرابی که برعکس کرده اید و مانند یک کیسه دوخته شده است، را پر کنید. بهتر است داخل آن را تا نصفه پر کنید تا جای دوخت نیز وجود داشته باشد. در صورت لزوم، بعد از پر کردن سیرابی، می‌توانید اطراف آن را زیر آب بگیرید و بشویید.

در این مرحله از طرز تهیه سیرابی شکم پر، روغن را در یک تابه بریزید و بگذارید داغ شود. سپس سیرابی آماده شده را درون آن سرخ کنید.

اکنون درون یک قابلمه، مقداری روغن بریزید و کمی نمک، زردچوبه، ادویه و رب گوجه را به آن بریزید و تفت دهید. سپس آب بریزید. بعد از جوش آمدن آب، می‌توانید سیرابی‌ها را داخل آن قرار داده و قابلمه را ببندید تا بعد از حدود ۳ تا ۴ ساعت خوب پخته شده و آماده سرو شود.

در صورت استفاده از قابلمه به جای آرام پز، زمان بیشتری برای پخت این غذا لازم است.

راز خوشمزگی سیرابی

برای آماده کردن سیرابی، معمولاً در فروشگاه‌ها آن را تمیز کرده و فروخته می‌شود، اما بهتر است در منزل خودتان آن را به خوبی تمیز کنید و سپس سیرابی را بپزید.

ابتدا سیرابی را با کمک یک فرچه پلاستیکی به دقت بشویید و سپس با یک قیچی آشپزخانه آن را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید. در هنگام تمیز کردن سیرابی با فرچه پلاستیکی، مراقب باشید تا پرزهای سیرابی از بین نرود.

برای پخت سیرابی، بهتر است از یک قابلمه مسی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از زودپز نیز برای پخت سیرابی استفاده کنید.

طرز تهیه سیرابی لعاب دار برای نرم شدن سیرابی چه کنیم طرز تهیه سیرابی تبریزی طرز تهیه سیرابی با رب طرز تهیه سیرابی گوسفندی پختن سیرابی در قابلمه طرز تهیه سیرابی با عدس طرز تهیه سیرابی با کشک

سیرابی را بهتر است به صورت تازه تهیه کنید تا به راحتی تمیز شود.

اگر تمایل دارید، می‌توانید برای ایجاد طعم ایده‌آل سیرابی، در انتهای پخت، مقداری آلوچه خشک تفت داده شده را به آن اضافه کنید.

در هنگام خرید سیرابی، توجه داشته باشید که نباید بوی فاسد شدگی داشته باشد. بهتر است سیرابی را در اواسط فصل بهار و یا در فصل تابستان تهیه کنید، زیرا در این موقع از سال به دام علوفه تازه می‌دهند.

همچنین، در صورت تمایل، می‌توانید برای افزایش خوشمزگی سیرابی، مقداری نخود به آن اضافه کنید.

سیرابی سرشار از پروتئین و انواع ویتامین‌ها است. امیدواریم با طرز تهیه خوراک سیرابی در منزل، لذت ببرید و بتوانید سیرابی لذیذ و خوشمزه‌ای را پخت کنید. سیرابی را می‌توانید پس از پخته شدن، با آب لیمو و نان تازه سرو کنید.

بهترین زمان پخت سیرابی

اگر تمایل دارید در منزل سیرابی تهیه کنید، بهترین زمان برای این کار فصل‌های بهار و تابستان است. این انتخاب به دلیلی است که در این فصول، دام‌ها با علوفه تازه تغذیه می‌شوند.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 12 خرداد 1402

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام مُچُم و لینک مستقیم بلا مانع است.